I den här övning fokuserar vi på att få upp tempot i våra löpningar och få till våra avslut. Det här är en utveckling av Avslut med snabba fötter.

Lägg ut en träningsstege eller sätt upp koner som illustrerar avståndet som för en träningsstege. Fördela tre till fyra spelare vid varje sida.

Spelaren ska jobba med små korta steg över stegen. Sen tar hen en löpning längs med de gula konerna. När spelaren tagit sig igenom stegen och förbi de gula konerna spelas en boll snett fram in i den tomma ytan. Där tar spelaren emot bollen och med sig bollen in i sektorn framför mål och avslutar. Sträva efter att alltid ta max två tillslag – mottagning och sen skott.

Där finns några olika övningar man kan göra över stegen:

  1. Små korta steg
  2. Höga knä
  3. Hoppa jämfota/på ett ben
  4. Små korta steg in och ut från stegen
  5. Små sidledssteg genom varje ruta från höger till vänster

Utveckling

Bättre tempo i löpningar och passningar.

Svårighet: 3/5

Varför är det bra att kombinera pass och avslut?

Det är väldigt sällan man kommer till ett avslut utan att ha fått en pass innan situationen uppstår. Därför är det bra att blanda in passningar och rörelse i avslutsövningar. Här kan man trycka på vikten för en bra passning fram till spelaren som avslutar, då avslutet inte blir bättre än passningen innan. Genom att blanda in passningar kan man även få mer matchliknande situationer som leder fram till avslutet. Det här kan därmed leda till bättre skärpa i övningen och under matcher.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe fokus under hela övningen. Så fort fokus tappas kommer avslut- och passningskvaliteten att variera och leda till en mindre bra övning.