I övningen sick sack-löpning tränar vi på tempo i starter. Det är en jobbig övning som ger stark effekt i vändningar och i början av löpningar. Viktigt att tänka på är att dina spelare ska jobba med korta, snabba steg.

Sätt upp koner enligt illustrationen och dela upp dina spelare så att vi får max 6-8 st per station, så att man inte behöver vänta för länge. Dina spelare ska med korta, snabba steg jobba sig fram runt en kon och sen backa tillbaka, fram igen och sen fortsätter det så. De ska jobba med 100 % tempo hela vägen och om man önskar kan man lägga in en tempoökning i slutet. 

Vi uppmuntrar till att man kan lägga in möjligheten till att slå en passning eller ta ett avslut mot mål efter sin löpning. Då får vi in bollen i övningen, det blir roligare för spelarna och vi tränar avslut när man är lite trött och ofokuserad. 

Snabbhet och tempoökning

Att träna snabbhet och möjligheten att skifta tempo är essentiellt för en fotbollsspelare. Det används i anfall och försvar för att komma förbi sin motståndare och hänga med. Att skifta i tempo är ett av det enklaste sätten att ta sig förbi en motspelare. Det har använts av flera stora spelare genom tiderna och används fortfarande. Att träna snabbhet och tempo är viktigt genom hela säsongen och inte endast något man ska få in under försäsongen. Underhåll snabbheten hos dina tränare med pass på 10-15 minuter minst en gång i månaden men gärna oftare.