En mot en är en bra övning för att träna på att skydda och ta boll, samtidigt som du tränar upp intensitet i närkampsspelet.

Sätt upp en kvadrat med koner och fördela dina spelare så att de är sex spelare per kvadrat. Fyra stycken ställer sig runt om och två stycken i mitten, likt kvadraten. Skillnaden här är att de två stycken i mitten tävlar mot varandra att hålla i bollen längst under den utsatta tiden. Får den ena spelare bollen ska motståndaren försöka att ständigt ta bollen, tills att hen själv har fått tag i bollen – och ska då skydda den från den andra spelaren. De fyra spelaren runt om vilar och agerar väggar åt bollförande spelare i mitten, så att den lätt kan röra sig runt och utnyttja bollförandet.

Rekommenderad tid: 1min x 3

Svårighet: 1/5

Varför är fysiken viktig?

Fotboll är en fysisk ansträngande sport, stora ytor att röra sig på under 90 minuter. Det är ingen nyhet. Fotboll är däremot inget man bara ska träna långdistans mot. Oftast består en match av korta intensiva löpningar för att ta ett defensivt jobb eller skapa något offensivt. Att träna intervallträning är därför till stor nytta för fotbollsspelare, kombinerat med långdistans för att bygga en bra grundkondition. Att kombinera dina träningar med intensiva korta övningar tillsammans med längre löpningar kan därför ge väldigt bra utdelning i matcher. Den fysiska träningen behöver däremot inte innebära tråkiga övningar utan boll. Där finns flera bra, roliga övningar som kan användas för att få upp dina spelares kondition och snabbhet.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe tempot under hela övningen. Utan tempo blir det inga resultat.