Riktningsförändringar är något som sker både i det offensiva och defensiva spelet. Det är därför väsentligt att finslipa och utveckla det här hos dina spelare.

Sätt upp två koner med valfritt avstånd som avgör passens längd (rekommenderat minst 4 meter). Sätt upp 3 koner enligt illustrationen dit ena spelaren ska ta sina löpningar, en kona ska vara längre iväg än de andra. Dela upp dina spelare så att de jobbar 2 och 2.

Övningen startar genom att spelaren som inte har koner bakom sig passar boll till spelare 2. Spelare 2 passar tillbaka bollen och tar löpning 1 upp till konan och tillbaka. När spelare 2 kommer tillbaka får hen en ny pass som hen passar tillbaka direkt för att sen ta löpning 2, samma sak sker sen för löpning 3. Det här upprepas under den rekommenderade tiden. Löpningarna som tas ska tas i full hastighet.
OBS! Ej om den görs som uppvärmningsövning.

Övningen tränar dels på att förbättra snabbheten och riktningsförändringar på korta sträckor. I det här momentet får man även in att efter pass så ska en förflyttning av ens positions göras. Även om man kommer tillbaka till samma plats så får man förflyttning iväg direkt efter passning.

Rekommenderad tid: 2 varv och 3-4 gånger per spelare

Svårighet: 3/5

Varför är fysiken viktig?

Fotboll är en fysisk ansträngande sport, stora ytor att röra sig på under 90 minuter. Det är ingen nyhet. Fotboll är däremot inget man bara ska träna långdistans mot. Oftast består en match av korta intensiva löpningar för att ta ett defensivt jobb eller skapa något offensivt. Att träna intervallträning är därför till stor nytta för fotbollsspelare, kombinerat med långdistans för att bygga en bra grundkondition. Att kombinera dina träningar med intensiva korta övningar tillsammans med längre löpningar kan därför ge väldigt bra utdelning i matcher. Den fysiska träningen behöver däremot inte innebära tråkiga övningar utan boll. Där finns flera bra, roliga övningar som kan användas för att få upp dina spelares kondition och snabbhet.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe tempot under hela övningen. Utan tempo blir det inga resultat.