Det här träningspasset lägger stor fokus på avslut och att lösa situationer på små ytor.

 

Övning 1: Kvadraten (15 min)

Det här träningspasset börjar lite lätt med att värma upp med klassiska favoriten, Kvadraten. Försök att hålla upp fokus i övningen samtidigt som spelarna får lov att ha kul.

 

Övning 2: Boxplay (25 min)

Den här övningen används för att lösa upp situationer på små ytor och komma till avslut inom straffområdet.

 

Övning 3: Väggspel med avslut i zon (avancerad) (20 min)

Med den här övningen får man in 2 passningar innan man kommer till avslut. Man får även en matchliknande situation med väggspelet som leder fram till möjligheten. Här är det viktigt att dina spelare har fokus och bra tryck i passningarna för att få bra fokus och tempo i övningen.

Är ni mycket folk? Passa på att köra olika övningar samtidigt.
Till exempel varva Boxplay och avslutsövningen mellan olika grupper.

 

Övning 4: Smålagsspel  (30 min)

Oavsett träningspass avslutar jag alltid med minst 20-30 minuters spel. Dels för att det är ett bra sätt att hålla uppe det roliga i träningarna och för att det är där ens spelare utvecklas som mest. Spelarna sätts ständigt i matchliknande situationer som de behöver lösa på egen hand och vilken fotbollsspelare gillar inte att spela fotboll?

 

Hoppas att ni känner att träningspasset kommer till nytta!