Det här träningspasset lägger stor fokus på avslut med kombination av passningsövning samtidigt som det är ett roligt träningspass som uppskattas av många spelare.

Övning 1: Kvadraten (15 min)

Kvadraten är en populär övning att starta träningar med, framförallt från spelarna. För att få ut det mesta av övningen kan du variera mellan tillslagen som spelarna utanför ska använda sig av – 2 tillslag, tving på (måste ta) 2 tillslag, 1 tillslag och så vidare.

Övning 2: Engelska kvadraten (25 min)

För att få upp lite mer puls kan det vara bra att bygga vidare på den första övningen för att spara tid och jobba vidare med att lösa situationer på små ytor. Engelska kvadraten är perfekt för att göra just detta.

Övning 3: Trollenäsaren (20 min)

Under första delen av träningen har vi lagt stort fokus på just passningsspelet. Nu ska vi flytta över för att träna på avslut, samtidigt som vi behåller passningsmomentet. Trollenäsaren får man in 2 passningar innan man kommer till avslut. Här är det viktigt att dina spelare har fokus och bra tryck i passningarna för att få bra fokus och tempo i övningen.

Övning 4: Smålagsspel (30 min)

Nu är det dags att binda ihop träningspasset och oavsett så avslutar jag alltid med minst 20-30 minuters spel. Dels för att det är ett bra sätt att hålla uppe det roliga i träningarna och för att det är där ens spelare utvecklas som mest. Spelarna sätts ständigt i matchliknande situationer som de behöver lösa på egen hand och vilken fotbollsspelare gillar inte att spela fotboll?

 

Hoppas att ni känner att träningspasset kommer till nytta!