Den här övningen fungerar perfekt som uppvärmning för målvakter, då den värmer upp hela kroppen samtidigt som man får in känslan med bollen.

Sätt upp koner likt illustrationen och fördela dina målvakter på vars en sida, är man 3 stycken så kan man istället skapa en triangel och vid 2 stycken kan båda målvakterna röra sig samtidigt runt fyrkanten.

Målvakt 1 startar med att kasta bollen i ansiktshöjd till målvakt 2 som fångar bollen. Målvakt 1 jobbar till målvakt 2s plats samtidigt som målvakt 2 kastar bollen till målvakt 3 som fångar bollen. Målvakt 3 kastar bollen till målvakt 4 samtidigt som målvakt 2 joggar till målvakt 3s plats. Målvakt 4 fångar bollen och kastar till målvakt 1 och så fortsätter det så.

Svårighet: 1/5

 

Utveckling

Steg 1: I förflyttning till ny position efter kast så gör målvakten ett upphopp, likt det sättet som används för att plocka en boll i luften.

Steg 2: Börja med bollen på marken och istället för att kasta bollen så skjuter/chippar målvakterna nu upp bollen till varandra. Varje gång man fångar bollen ska den läggas ner på marken och skjutas/chippas till nästa.

Steg 3: Bollen i händer. Istället för att skjuta bollen så kastar målvakterna upp den i luften till varandra så att respektive målvakt får gå upp och plocka bollen likt ett inlägg.

 

Varför är det bra att värma upp?

Precis som utespelare behöver målvakter värma upp hela sin kropp för att undvika skador, och även om det är bra att målvakter är delaktig i spelande övningar så behöver hen värma upp innan diverse avslutsövningar sätts igång. För mer information om vad kan vara bra att tänka på med målvakter, se vår intervju med målvaktstränaren Pontus Andersson.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe fokus under hela övningen. Så fort fokus tappas kommer kvaliteten att variera och leda till en mindre bra övning.

 

Den här övningen är konstruerad och skapad tillsammans med målvaktstränaren Pontus Andersson.