Vi hade äran att träffa på Pontus Andersson, reservmålvakt och målvaktstränare i Eslövs BK. En målvakt som är lika skicklig med fötterna som mellan stolparna. Dyk in i tankar och tips om hur du kan förbättra träningar för din målvakt samt lite vad framtidens målvakter har att vänta sig. Pontus har tidigare även varit målvaktstränare för fotbollsgymnasiet i Eslöv och för Skånes Fotbollsförbund, LTU.

Pontus Andersson
Foto: Pontus Andersson efter att ha fått matchens lirare i en av hans match för Eslövs BK

Berätta lite om dig själv. Vad har du gjort innan och hur kom du in på att bli tränare?

Mitt namn är Pontus Andersson, bor i Eslöv och agerar idag backup och målvaktstränare till våra unga, lovande seniormålvakter i Eslövs BK.

Efter flera års problematik med mina hälsenor så valde jag, 16 år gammal, att ställa mig i målet och där har jag stannat. 16 år kan kännas sent för många men jag har bara haft fördelar med det. Jag kom in i målet med trygga fötter och en större förståelse för utespelarna. Sen har jag haft fördelen att ha målvaktstränare som Niklas Carlnén (Malmö FF), Tomas Håkansson (Svenska Damlandslaget), Ola Tidman  (f.d professionell fotbollsspelare). Vill även tillägga Pelle Nilsson som satte grunderna i mitt målvaktsspel.

Jag har som högst spelat i div 3 fotboll med både Eslövs BK och LB07. Tränaryrket har alltid varit intressant för mig och med åren har jag känt att jag gillar sporten för mycket för att inte fortsätta med den efter min aktiva karriär. Jag har också alltid jobbat med människor och älskar att utveckla och förbättra. Den psykiska biten är spännande, där lägger jag mycket tid i mitt arbete.

Som målvakt kan ibland vissa övningar göra en uppgiven. Vad har du för tips till tränare som inte har tillgång till målvaktstränare för att ge bättre träningar och kanske höja intensiteten för sin målvakt?

Ja tyvärr händer det alldeles för ofta att målvakter kommer in i en avslutsövning eller ett spel utan uppvärmning. Det räcker inte för en målvakt att endast få en genomblödning och bli varm i kroppen för att vara uppvärmd. Målvakter behöver känna på bollen. Grepp, fall och kanske till och med spelet i luften. Mitt tips är att be målvakterna värma upp själva. Berätta gärna dagens tema på träningen så dem kan anpassa sin egen uppvärmning efter det.

Det är viktigt att man som tränare bekräftar dem under tiden dem värmer upp själva. Bekräftelse kan tex ske genom att be dem höja sig om det blir avslaget, vilket det lätt kan bli utan någon tränare i närheten, eller berömma dem. Det viktiga är att dem inte känner sig ensamma eller utstötta!

Du är ju en målvakt som är bra på fötterna och gillar vara delaktig i spelet. I dagens fotboll ser vi allt fler målvakter på högsta nivån som behärskar det här. Hur viktigt tror du det är för målvakter i framtiden?

Det är viktigt. Det skapar en större trygghet hos medspelarna när man vet att man kan spela hem bollen i ett pressat läge och i ett kontringsglatt lag kan det vara ett riktigt vapen med snabba igångsättningar med kvalité. Det blir mer och mer vanligt att använda målvakten för att slå ut motståndarnas press med ett passningsspel längst marken.

Jag tror detta kommer bli mer och mer viktigt för målvakter i framtiden.

Pontus Andersson
Foto: Utspark av Pontus Andersson under sin spelarkarriär i Eslövs BK

Är det då även viktigt att låta målvakterna vara delaktiga i spelövningar på träningarna?

Ja jag tror att det är viktigt. Ta possesionspel tex, en mer matchlik situation där du måste ta snabba beslut med fötterna i ett pressat läge. Som målvakt kan du komma i flera sådana lägen under en match.

Mitt tips är att berätta för målvakterna varför dem kan ha nytta av övningen. Är man målvakt så måste du tänka som en målvakt i alla situationer och övningar.

Vilken är din favoritövning? Och varför?

Jag gillar skott från olika  vinklar där målvakten börjar oförberett, får förflytta sig, hitta rätt position och rädda. Som målvakt står du aldrig på samma position under en hel match så det är viktigt att målvakterna får träna på sin positionering och ”bli vänn med stolparna”, att veta vart man har målet helt enkelt.

Men det absolut bästa är när man kan involvera utespelarna på ett eller annat sätt.

Hur tycker du att man ska värma upp som målvakt inför match?

Det är väldigt mycket upp till målvakten som ska stå, oftast har man alltid samma uppvärmning. Men känna på greppet, träna fall, hitta tajming i luftspelet och dra iväg några insparkar och utsparkar för att hitta känsla i fötterna.

Många kör ”ledet” vid mittplan som avslutningsövning precis innan man går in också. Det kan vara bra att få skott som är lite mer matchlika. Man kan välja att stegra den övningen genom att sätta ut några av avbytarna i straffområdet som gör det mer matchlikt för anfallaren och målvakten där båda måste anpassa sig.

Att visualisera gamla räddningar du gjort, räddningar från målvakter på olika klipp eller matcher du sett på tv kan hjälpa dig i dina förberedelser innan match.

Har du några generella bra tips för tränare och målvakter där ute?

Den psykiska biten hos en målvakt är viktig, ett misstag kan få förödande konsekvenser för en målvakt och det kan vara jobbigt att ha den pressen på sig. Som målvakt måste man våga misslyckas och låtas våga misslyckas.. speciellt hos dem yngre spelarna.

Som målvakt får du alltid en chans att revanschera dig så gräv inte ner dig utan se vad du hade kunnat göra bättre och ta revanschen!

 

Tack för mötet, Pontus, och lycka till i framtiden!