I det här träningspasset lägger vi fokus på konsten att vända spel kombinerat med att utnyttja kanterna för att ta sig högre upp på planen.

Övning 1: Passtrion (20 min)

Värm upp med passtrion, önskar du öka tempo och ni är rätt antal spelare kan man istället vara 4 spelare i en grupp. Då använder man sig av 2 stycken i mitten och får därmed upp tempot mer på spelarna än om man endast är 3 spelare per grupp. Använd dig av pass, vänd upp, volley och mottagning på bröst så att alla delar får träning, se beskrivning.

Övning 2: Vända spel (30 min)

Sätt upp övningen vända spel och var tydlig med att poängtera vikten med att vända spelet. Det viktiga med att vända spel är att få motståndarlaget i förflyttning, för att öppna upp ytor och göra dem sårbara för ens eget offensiva spel. Spelar man ständigt på en och samma kant utan att vända spel blir det enkelt för motståndarna att försvara sig.

Övning 3: Smålagsspel med inlägg (15 min)

För att få ditt lag att använda kanterna i sitt anfallsspel kan det vara bra att poängtera dessa ytorna med en övning som smålagsspel med inlägg. Här får man enkelt med det vilande laget i spelet samtidigt som man får in inlägg i en övning där det även blir matchlikt. Vilket kan vara svårt i vissa andra rena inläggsövningar.

Det kan vara bra att poängtera att inlägg inte måste komma när det spelas ut till kantspelaren, utan spelaren får värdera läget och eventuellt vända spelet genom att hitta en spelare snett bak i banan.

Övning 4: Smålagsspel (25 min)

Att spela match ger alltid mest. Det skapar matchliknande situationer och varje fotbollsspelare vill spela fotboll. Genom att spela smålagsspel håller man uppe intensiteten och farten genom hela träningen. Varje match bör vara runt 2 min till 3 minuter för att göra så att eventuellt vilande lag inte står för länge. Vi brukar använda oss av 2 min och 30 sekunder.

 

Hoppas att du tycker att träningspasset ger det resultat som du önskar!