I det här träningspasset fokuserar vi på att ställa om både från anfall till försvar och från försvar till anfall. Samtidigt som vi lägger fokus på att sätta press på rätt sätt.

Övning 1: Kvadratpass 1.0, Kvadratpass 2.0 & Kvadratpass 3.0 (20 min)

För att få upp känsla i passningar och bli varma börjar vi med att värma upp med övningen kvadratpass. Där man får in alla moment i mottagning, väggspel och förflyttning av boll. Att kombinera de här övningarna tar ungefär 20 min.

Övning 2: Engelska kvadraten (20 min)

Engelska kvadraten är en bra övning för att träna att sätta press på rätt sätt, samtidigt som att dina spelare tränar på att spela sig ur trånga situationer. Det viktiga i övningen är att få en reaktion direkt man tappat boll att ta jobbet in i nästa zon för att vinna tillbaka bollen. Kan även göras till ett tävlingsmoment där flest lyckade passningar över till motsatt sida vinner.

Se till så att dina ”försvarsspelare” sätter press på rätt sätt, genom att pressa bollförande spelare tillsammans och snedställa för att enklare sno bollen från motståndaren.

Övning 3: Arsenal (25 min)

Precis som Engelska kvadraten handlar Arsenal om att snabbt ställa om, både från försvar till anfall och från anfall till försvar. Den här övningen ger också dina spelare möjlighet att vara kreativa i sitt anfallspel och kräver mycket rörelse för att skapa luckor mot försvarande lag. Uppmuntra till överlappslöpningar, rörelse och väggspel för att lösa upp försvaret. Samt till snabb omställning till försvar när man tagit avslut eller blivit av med bollen.

Är där några eller många som är lite lata i försvarsjobbet är det effektivt att sätta ut en linje alla spelare måste passera innan man får lov att försöka ta bollen från anfallande lag.
Se även till så att anfallande lag inte startar sitt anfall allt för tidigt och får för stor fördel.

Övning 4: Smålagsspel (25 min)

Att spela match ger alltid mest. Det skapar matchliknande situationer och varje fotbollsspelare vill spela fotboll. Genom att spela smålagsspel håller man uppe intensiteten och farten genom hela träningen. Varje match bör vara runt 2 min till 3 minuter för att göra så att eventuellt vilande lag inte står för länge. Vi brukar använda oss av 2 min och 30 sekunder.

 

Hoppas att du tycker att träningspasset ger det resultat som du önskar!