Sätt upp koner med valfritt avstånd, använd dig av långsida till långsida eller kortsida till kortsida.

Dela upp dina spelare i grupper om tre och fördela två spelare vid ena sidan och en spelare vid andra sidan.
Första personen med boll springer och lämnar över bollen till spelaren som står ensam. Den spelaren tar sen löpning över till nästa spelare och sen fortsätter det på under önskad uppsatta vändor.

Rekommendation: Till exempel att varje spelare ska springa 5 gånger.

Svårighet: 2/5

Varför är fysiken viktig?

Fotboll är en fysisk ansträngande sport, stora ytor att röra sig på under 90 minuter. Det är ingen nyhet. Fotboll är däremot inget man bara ska träna långdistans mot. Oftast består en match av korta intensiva löpningar för att ta ett defensivt jobb eller skapa något offensivt. Att träna intervallträning är därför till stor nytta för fotbollsspelare, kombinerat med långdistans för att bygga en bra grundkondition. Att kombinera dina träningar med intensiva korta övningar tillsammans med längre löpningar kan därför ge väldigt bra utdelning i matcher. Den fysiska träningen behöver däremot inte innebära tråkiga övningar utan boll. Där finns flera bra, roliga övningar som kan användas för att få upp dina spelares kondition och snabbhet.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe tempot under hela övningen. Utan tempo blir det inga resultat.