Det här är en personlig favorit som ger väldigt bra resultat i både tempo med boll och för spelarnas kondition.

Sätt upp 8 koner, eller fler, enligt illustrationen och fördela dina spelare jämnt. Notera att du ska ha 2 spelare på varje kon  för optimalt resultat.

Boll ska transporteras i högsta möjliga fart från sin kon till en kon på motsatt sida, man får däremot inte springa till konen mittemot sig själv. Utan man behöver ta en diagonal löpning. Det här skapar att man måste ha koll upp för att inte krocka med andra samtidigt som tempot ska vara 100% i varje löpning. Den här övningen kräver fokus och bra tempo för att ge genomslag.

Rekommenderad tid: 1min 10 sek och 3-4 gånger

Svårighet: 3/5

Varför är fysiken viktig?

Fotboll är en fysisk ansträngande sport, stora ytor att röra sig på under 90 minuter. Det är ingen nyhet. Fotboll är däremot inget man bara ska träna långdistans mot. Oftast består en match av korta intensiva löpningar för att ta ett defensivt jobb eller skapa något offensivt. Att träna intervallträning är därför till stor nytta för fotbollsspelare, kombinerat med långdistans för att bygga en bra grundkondition. Att kombinera dina träningar med intensiva korta övningar tillsammans med längre löpningar kan därför ge väldigt bra utdelning i matcher. Den fysiska träningen behöver däremot inte innebära tråkiga övningar utan boll. Där finns flera bra, roliga övningar som kan användas för att få upp dina spelares kondition och snabbhet.

Tips

Var noga med att dina spelare håller uppe tempot under hela övningen. Utan tempo blir det inga resultat.